9.1.2011

Kuvaan tässä blogissa Helsingin työväenopiston käsityötaiteen perusopetuksen syventävien opintojeni päättötyön tekemisen vaiheita keväällä 2011.
Tavoitteenamme on suunnitella ja valmistaa käsityötuote tai teos, joka ilmentää tekijäänsä. Lähtökohtana on Timo Parvelan seikkailukirja Tuliterä, jonka pohjalta syntyneitä ajatuksia ja teemoja hyödynnetään työskentelyssä.

Minua kiehtoo kirjan taikaesine, Väinämöisen miekka, joka pystyy mihin vain. Tuliterä raivaa tieltään kaikki esteet. Minäkin tarvitsisin sellaista taikaesinettä, jonka avulla voisin edetä kohti omien unelmien toteutumista. 

Ajatukseni on, että teen itselleni oman taikaesineen. Siitä tulee minulle voimataulu, joka kannattelee minua.

Mistä minä unelmoin, mistä saan voimaa?
  • Lapsuuden rantametsikön kukkaniitystä.
  • Kesän valosta ja väreistä.
  • Sienimetsästä, marjametsästä.
  • Käsitöistä
  • Väreistä
  • Omasta ajasta
  • Vapaudesta
Aarrekartta
Olen pari viikkoa kerännyt lehdistä unelmiani kuvaavia sanoja ja kuvia. Tänään tein niistä itselleni aarrekartan, jotta paremmin hahmottaisin omat unelmani, haaveeni, toiveeni.

Kaikkein tärkeimmäksi kuvaksi nousee tuoksuva, värikäs kukkaniitty. Sinne haluaisin palata. Kukkaniittyyn ja kesään yhdistyy myös muisto äidistä. Äiti rakasti kesää: kasvihuoneen tomaatteja, marjojen keruuta, kesän haistelua kuistilla, lintujen laulua.

Voimataulustani tulee äidin muistotaulu.

Luulen, että se tulee olemaan huopakollaasi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti